Un estudi de l’equip WANT de l’UJI en les UCI de quatre hospitals mostra la influència de la gratitud en l’acompliment, qualitat del servei, compromís i benestar

Un estudi de les investigadores Carmen Soler i Marisa Salanova de l’equip WANT Prevenció Psicosocial i Organitzacions Saludables de la Universitat Jaume I de Castelló i Isabella Meneghel de la Universitat Internacional de Catalunya en col·laboració amb la Fundació Hospital Optimista ha demostrat un augment en els nivells de l’acompliment i sensació de benestar del personal que treballa en les Unitats de Vigilància Intensiva (UCI) de quatre hospitals espanyols després d’usar un programa que facilita «donar les gràcies» als companys i companyes a través d’una aplicació mòbil.

El projecte «Gratitud: impacte en el benestar i acompliment» iniciat a l’octubre de 2019 ha comptat amb la participació de 84 professionals dels hospitals Sant Joan de Déu de Còrdova, Montilla (Còrdova); Rei Joan Carles (Madrid) i Santa Bàrbara (Ciudad Real). S’emmarca dins de les accions dutes a terme en el projecte del Ministeri d’Economia i Competitivitat (PSI2015-64933-R) i compta amb la participació activa de la Fundació Hospital Optimista en el desenvolupament de l’app que fomenta la gratitud al costat del seu soci tecnològic Feedbalia.

A més de la mesura quantitativa dels nivells d’acompliment intra-rol, extra-rol i qualitat de servei que han permès constatar un augment del compromís i benestar dels participants, l’estudi ha comptat amb una anàlisi qualitativa que ha revelat que els professionals han sentit com millorava el clima de treball en l’UCI i que havia servit per a prendre consciència de les seues pròpies fortaleses i de la labor i actes de bondat quotidians de la resta del grup. Els beneficis s’han estès també en el temps, segons es desprèn dels tests realitzats setmanes després.

La investigació ha comptat amb grup experimental i un grup control (waiting list) i s’han realitzat tres avaluacions (una prèvia i una altra immediatament posterior per a conèixer els canvis en els nivells de felicitat, benestar recordat i experimentat; optimisme i escala d’acompliment) i una tercera després de tres setmanes de la intervenció per a avaluar els efectes en el temps del programa d’agraïment. La duració ha sigut de quatre mesos en total (amb tres setmanes d’intervenció i tres de seguiment) per a tots dos grups.

Cada dia, durant quatre setmanes, els professionals de les UCI participants han pensat en accions realitzades pels seus companys i companyes que pogueren vincular-se a alguna de les 24 fortaleses proposades per Seligman i Peterson (passió per aprendre, generositat, curiositat, humilitat, etc.) i que hagueren provocat en ells un sentiment d’agraïment i han donat les gràcies mitjançant l’aplicació mòbil. Malgrat que els sanitaris han sentit el suport de la ciutadania durant els primers mesos de la pandèmia, l’estudi ha revelat la importància del suport, l’empatia i l’agraïment entre els equips de treball i s’ha constatat més resiliència entre les unitats participants.

El programa de gratitud entre professionals de l’UCI ha tingut com a principal objectiu millorar algunes de les fortaleses, com la gratitud i l’optimisme, així com afavorir el benestar emocional dels professionals i analitzar el seu impacte en l’acompliment. El seu propòsit era prendre consciència dels aspectes positius de la quotidianeitat, les seues possibles causes, entrenar l’agraïment i analitzar el seu impacte en el benestar, amb la finalitat de contribuir a la valoració d’eines que ajuden a la transformació de les organitzacions sanitàries en entorns més saludables. En definitiva, passar de cultura de la queixa a una cultura d’agraïment.

Una vegada validada l’eficàcia de l’eina i l’impacte de la gratitud en variables com el benestar, acompliment, compromís i qualitat del servei a la ciutadania, la Fundació Hospital Optimista, l’equip WANT i Feedbalia han posat de manera gratuïta a la disposició dels participants de la VI edició dels Premis Hospital Optimista, l’app per a continuar cultivant la cultura de la gratitud versus la cultura de la queixa.

David Fresneda Ruiz

No se encontraron resultados

La página solicitada no pudo encontrarse. Trate de perfeccionar su búsqueda o utilice la navegación para localizar la entrada.